Beste bezoeker,

Wij werken met een klein groepje.
Het kan zijn dat u na het plaatsen van een bericht even moet wachten op hulp of op een antwoord,
blijf daarom gerust posten we zullen z.s.m. en wanneer het kan reageren.

Voor dringende zaken die echt niet kunnen wachten kunt u het contactformulier gebruiken.

-------------------------------------

Wanneer u ons forum bezoekt voor hulp bij installatie, vragen wij u een account aan te maken en geen gebruik te maken van het contactformulier.

Wij kunnen u beter helpen wanneer u een account aanmaakt en u in het volgende onderwerp phpBB en Extensie installatie en aanpassingen laten uitvoeren een nieuw onderwerp start.

Ook wanneer u ergens niet uitkomt of vragen heeft, vragen wij u gebruik te maken van 1 van de bestaande "support onderwerpen" en aldaar uw onderwerp te starten.

Waneer u een account aanmaakt kan het zijn dat de activatie email terecht komt in de spamfolder.
  • Verplaats deze terug naar uw postvak-in en klik op de activatie link, hierna is uw account geactiveerd en kunt u inloggen op het forum.

Met vriendelijke groet,

Team phpBBservice.nl
(steeds tot uw dienst)

Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Lekker onder uit gezakt luisteren naar wat andere mensen te zeggen hebben, Ideale plek om eens lekker te discussiëren over het gewone leven.

obiewan
Berichten in topic: 4
Berichten: 185
Lid geworden op: 04 jan 2007 19:01
Locatie: Hoek
Contacteer:

Re: Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Bericht door obiewan » 22 jul 2009 10:07

Ik zou dus een regel in de voorwaarden zetten :twisted:

berichten zijn na plaatsing niet het intellectuele eigendom van de respectievelijke plaatser
Size matters not. Look at me. Judge me by my size, do you?


Kevin
Vorig TeamLid
Berichten in topic: 1
Berichten: 3559
Lid geworden op: 03 nov 2007 20:36
Verstuurde bedankjes: 5 keren
Ontvangen bedankjes: 8 keren
Contacteer:

Re: Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Bericht door Kevin » 22 jul 2009 21:50

Hoe bedoel je dat precies? het kan nooit zo zijn dat een sitebeheerder de copyright rechten overneemt zolang die berichten nog op naam staan van een lid.

Heb het laatst aan de hand gehad en het laten uitzoeken door iusmentis.com, berichten, afbeeldingen blijven ten alle tijden eigendom van de plaatser/schrijver wat jij ook in je voorwaarden zet.
Het enige wat je zou kunnen vermelden is dat het beheer ten alle tijden het recht behoud berichten aan te passen indien het beheer/moderators van mening zijn dat het niet voldoet aan de regels van de site of andere (internet)wet.
Met vriendelijke groeten,
Kevin.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Bent u tevreden over onze service?
Dan zouden wij het op prijs stellen als u ons zou willen beoordelen op Afbeelding.

Winnaar in de phpBB.nl awards 2009, 2010 en 2012 met AquaforA

Gebruikersavatar

Rotsblok
Berichten in topic: 3
Berichten: 1639
Lid geworden op: 17 aug 2007 22:17
Locatie: Breezand
Ontvangen bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Re: Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Bericht door Rotsblok » 22 jul 2009 22:39

Ik denk dat we moeten onderscheiden waar auteursrecht voor op gaat. Het gaat dus niet op als ik hier 40 willekeurige woorden plaats, etc.
Auteursrecht valt op werken wat oorsponkelijk zijn.. Nou wat is oorspronkelijk en wat niet.. en wat is een werk..

Te beginnen met wat is een werk...:
iusmentis schreef:Wat is een "werk"?

Om beschermd te zijn, moet iets kwalificeren als een "werk" van wetenschap, letterkunde of kunst in de zin van de Auteurswet 1912. Het algemene criterium is dat het werk oorspronkelijk is (dus niet afgekeken van iets anders) en het stempel van de maker draagt. Met name dat laatste is belangrijk: is aan het werk iets unieks, iets eigens van de maker te herkennen. Een puur zakelijke tekst, bijvoorbeeld een opsomming van woorden, is niet uniek.

Artikel 10 van de Auteurswet 1912 bevat een lijst van werken die in ieder geval beschermd zijn, maar dit is geen uitputtende lijst. En ook als iets op de lijst staat, is het nog niet per definitie beschermd: foto's zijn bijvoord genoemd, maar een foto uit een pashokje is toch echt niet auteursrechtelijk beschermd.
Wanneer is een werk origineel..
iusmentis schreef:Wie zelf een werk maakt, voldoet aan het originaliteitscriterium. Het is niet nodig dat het werk objectief gezien "nieuw" is. Het kan voorkomen dat twee mensen onafhankelijk van elkaar hetzelfde werk maken. Dit wil nog wel eens voorkomen in de grafische vormgeving.

Een (bij juristen) bekend voorbeeld is dat van de Barbiepop (HR 26 juni 1992, NJ 1993, 164, Barbie-pop). Een andere pop, de Cindy-pop, leek sterk op de bekende Barbiepop, maar de makers van de Cindy-pop claimden dat zij hun pop onafhankelijk hadden ontwikkeld. De Hoge Raad bepaalde uiteindelijk dat wanneer er tussen twee werken een opvallende gelijkenis bestaat, dan zal de rechter aannemen dat het jongere werk ontleend is aan het eerste. De maker van het tweede werk mag echter gemotiveerd aantonen dat zijn werk, ondanks de overeenstemming, een zelfstandige schepping is en geen (onbewuste) ontlening.

Vaak is het lastig de scheidslijn te trekken tussen andermans werk en het idee daarachter. Ideeën zijn vrij. Een handboek economie is maar op een beperkt aantal manieren op te zetten, omdat nu eenmaal bepaalde stof in bepaalde volgorde besproken moet worden en bepaalde formules een vaste vorm hebben. Zie ook Van abstract en vrij idee naar beschermde concrete uitwerking.
maar wanneer is dan een werk auteursrechtelijk beschermd...
iusmentis schreef:Een werk is auteursrechtelijk beschermd wanneer het origineel is en het stempel van de maker draagt (HR 4 januari 1991, NJ 1991, 608, Van Dale/Romme). Origineel wil niet meer zeggen dan dat het niet (gedeeltelijk) overgenomen mag zijn. Echter, volstrekte nieuwheid is niet vereist. Het werk mag best lijken op een ander werk, zolang dat maar toevallig is.

Ook moet het werk voldoende concreet uitgewerkt zijn. Ideeën zijn vrij, maar andermans uitwerking mag je niet zomaar gebruiken. Waar de grens tussen die twee ligt, is heel moeilijk te zeggen. Het hangt af van in hoeverre er sprake is van een eigen uitwerking van bestaande feiten, techniek en modes of stijlen. Lees verder in Van abstract en vrij idee naar beschermde concrete uitwerking.

Wellicht ten overvloede: er is geen enkele aanvraag of registratie of andere formaliteit nodig om auteursrecht op een werk te kunnen claimen. Dit is ook niet toegestaan in de Berner Conventie, een internationaal verdrag dat regels over auteursrecht bevat.
Ik kan wel uren zo door blijven gaan, maar ik denk dat dit http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/vvv/ wel goede leesvoer is.

en hier staat ook wel een aardige http://www.iusmentis.com/auteursrecht/n ... ploitatie/

Ik denk dat je kan aannemen dat alle het verwijderen van zn naam niet genoeg zal zijn. In principe kan je zijn naam laten staan. Aangezien hij zelf zonder dwang van anderen zijn "werk" heeft gepubliceerd. Daarbij publiceert hij zijn werk. Ik denk dat je dan kan zeggen, van nee dat kan niet want zijn bericht hoort weer bij het "werk" van de topic starter / forumbeheerder... Aangezien je bij het plaatsen van zijn berichten duidelijk aangeeft van wie ze zijn geweest... en dus parafraseer je hem alleen maar, en toevalligerwijs is de bron het zelfde als je forum...
ø = 1.618033988749895... Alles heeft ø in zich

What is the answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything? 42


Paul
Berichten in topic: 1
Berichten: 191
Lid geworden op: 14 apr 2006 13:26

Re: Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Bericht door Paul » 22 jul 2009 23:15

obiewan schreef:Ik zou dus een regel in de voorwaarden zetten :twisted:

berichten zijn na plaatsing niet het intellectuele eigendom van de respectievelijke plaatser
Gelukkig staat de wet nog boven algemene voorwaarde ;)


Obie
Donateur
Donateur
Berichten in topic: 3
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 jan 2007 11:39
Contacteer:

Re: Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Bericht door Obie » 22 jul 2009 23:28



obiewan
Berichten in topic: 4
Berichten: 185
Lid geworden op: 04 jan 2007 19:01
Locatie: Hoek
Contacteer:

Re: Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Bericht door obiewan » 28 jul 2009 19:07

Paul schreef:
obiewan schreef:Ik zou dus een regel in de voorwaarden zetten :twisted:

berichten zijn na plaatsing niet het intellectuele eigendom van de respectievelijke plaatser
Gelukkig staat de wet nog boven algemene voorwaarde ;)

true in dit geval.. echter kun je best veel ondervangen door je voorwaarden en regels juist op te stellen :D


Trouwens.. ze kunnen me wat maken ook.. dwangsom? van een kale kip kan je niet plukken he :lol:
Size matters not. Look at me. Judge me by my size, do you?


Auteur
Raimon
Vorig TeamLid
Berichten in topic: 4
Berichten: 7673
Lid geworden op: 07 apr 2006 11:10
Locatie: http://www.raimon.nl
Contacteer:

Re: Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Bericht door Raimon » 28 jul 2009 22:07

obiewan schreef:

true in dit geval.. echter kun je best veel ondervangen door je voorwaarden en regels juist op te stellen :D
Door het op tijd te laten weten aan je gebruikers, maar als je "algemene voorwaarden" in strijd staan met de Nederlandse wetgeving, dan heb je niks aan je gemaakte algemene voorwaarden helaas.
van een kale kip kan je niet plukken he :lol:
Advocaten en deurwaarders geven daar niet zo veel om ;) , het nadeel ervan is dat altijd zal moeten betalen is het niet nu dan is het over een paar jaar.
Gratis phpBB installatie of MODs/extensions hulp nodig? Bezoek http://www.raimon.nl/forums/


obiewan
Berichten in topic: 4
Berichten: 185
Lid geworden op: 04 jan 2007 19:01
Locatie: Hoek
Contacteer:

Re: Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Bericht door obiewan » 28 jul 2009 22:39

ook daar maak ik me niet druk om.. ;) overal is een oplossing voor

mochten mensen mij om zoiets het leven zo zuur maken.. ga ik reageren als een kat in het nauw..


Wetten of niet.. het is mijn stukje internet.. ik betaal er voor en anderen mogen er gebruik van maken.

Knappe rechter die mij kan overtuigen.. het is voor mij meer fatsoen dan een wet.


Als ik principieel ergens tegen ben.. dan doet de wet daar niets aan..en zo hoort het ook...


In feite kan iemand morgen zorgen dat ik de tent kan sluiten.. zowel forum als mijn sociale leven..

DAT zegt de wet nu namelijk... en als beheerder zou je dan geen enkele bescherming hebben.. hmm not my cup of tea
Size matters not. Look at me. Judge me by my size, do you?


Auteur
Raimon
Vorig TeamLid
Berichten in topic: 4
Berichten: 7673
Lid geworden op: 07 apr 2006 11:10
Locatie: http://www.raimon.nl
Contacteer:

Re: Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Bericht door Raimon » 30 jul 2009 22:23

obiewan schreef:ook daar maak ik me niet druk om.. ;) overal is een oplossing voor

mochten mensen mij om zoiets het leven zo zuur maken.. ga ik reageren als een kat in het nauw..
Ik zou het zelfde doen.
Wetten of niet.. het is mijn stukje internet.. ik betaal er voor en anderen mogen er gebruik van maken.

Knappe rechter die mij kan overtuigen.. het is voor mij meer fatsoen dan een wet.


Als ik principieel ergens tegen ben.. dan doet de wet daar niets aan..en zo hoort het ook...


In feite kan iemand morgen zorgen dat ik de tent kan sluiten.. zowel forum als mijn sociale leven..

DAT zegt de wet nu namelijk... en als beheerder zou je dan geen enkele bescherming hebben.. hmm not my cup of tea
Klopt, maar het ligt ook aan wat er voorgevallen is, door wie en in welke schaal. Maar doe jij als forumbeheerder mee aan smaad ( of jouw team) en je geeft geen gehoor aan berichten, e-mails, privéberichten, dan kan jij aansprakelijk worden gesteld voor de schade die voortvloeit uit het smaad-verhaal.
maar dit is ook afhankelijk van het verhaal als ik me niet vergis.
Gratis phpBB installatie of MODs/extensions hulp nodig? Bezoek http://www.raimon.nl/forums/


Josje
Berichten in topic: 1
Berichten: 546
Lid geworden op: 26 apr 2006 11:10
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Bericht door Josje » 22 jun 2017 12:35

Ik vind dit toch een moeilijk iets hoor!
Wanneer ik in "mijn" forumregels heb staan dat het beheer onder geen beding
verantwoordelijk is voor hetgeen dat geschreven wordt door de leden!
Kunnen ze dan nog het beheer aansprakelijk stellen????

Staan er ergens goed duidelijke regels die conform de wet zijn?

Josje

Plaats reactie